Udskriv

Implementering af IKT på Højsletten - to pædagoger deler ud af deres erfaringer

{tekstblok_ved_indlejret_video}
På botilbuddet Højsletten har man realiseret drømmen om at forbedre beboernes kommunikationsmuligheder ved hjælp af informations- og kommunikationsteknologi (IKT). To af pædagogerne har deltaget på Kommunikationscentrets IKT-uddannelse, som har klædt dem på til at være ressourcepersoner og tovholdere på projektet.
Elisabeth og Theresa på Kommunikationscentrets IKT-uddannelse

Undervisning på IKT-uddannelsen. Bagest fra venstre: Elisabeth og Theresa

 

”Bare kom i gang, det er det vigtigste”. Sådan lød rådet fra underviserne på efteruddannelsen i kompenserende IKT, som pædagogerne Elisabeth Duus Andersen og Theresa Norup Nazarian startede på i 2015. 

Et råd de tog til sig, og som de stadig følger. I det år uddannelsen varede, satte de alt ind for at lære nyt om brugen af kompenserende teknologier til kommunikation, læring og meningsfuld fritidsbeskæftigelse. 

Et skridt videre med IKT

IKT-uddannelsen har givet nye redskaber og inspiration til at understøtte de pædagogiske mål på Højsletten: At styrke beboernes med- og selvbestemmelse i hverdagen, at give dem nye kompetencer og øge deres selvstændighed i trygge rammer. På alle områder har IKT’en været en øjenåbner, mener Theresa og Elisabeth.

”Lige pludselig ser vi et helt andet potentiale i beboerne. Nogle som før ikke var aktivt deltagende på beboermøderne, snakker nu via deres iPad. De deler deres oplevelser, og har lyst til det”, siger Theresa.

 

Sådan bruges iPad på beboermøderne. Theresa demonstrerer.

 

Apps på Højsletten

Moment Diary – til at fortælle om aktiviteter på dagtilbuddet

GoTalk Now – til at vise oplevelser fra hverdagen på beboermøder

Scan How 
- til at vise billeder og film på handleplansmøder fra året der er gået 
- til vejledninger, fx hvordan man printer og uploader

Ramme for udvikling 

Botilbuddet Højsletten har 24 beboere, der alle har særlige behov og forskellige forudsætninger. Nogle har talesprog, andre ikke.

”Nogle kan kommunikere ved hjælp af en billedrække på 16 billeder, andre har svært ved at overskue mere end to”, fortæller Theresa, og tilføjer: 
”Hvis vi ikke finder det rigtige punkt mellem kompetence og sværhedsgrad, taber vi beboeren i det.”

Elisabeth følger op: 
”Det er en ramme, vi hele tiden er nødt til at justere. Når de bliver dygtigere til iPad, skal vi følge med, og blive ved med at gøre iPad’en interessant.”

Handleplaner, møder og fridage

”Vi havde 30 kollegaer, som vi skulle klæde på til at arbejde med IKT.  Nogle havde brug for håndskrevne vejledninger, nogle 1 til 1-oplæring. Hvis vi kan gøre det enkelt, er det nemmere at få succes. Succes skaber motivation, og motivation gør, at du til sidst får ideerne selv, og begynder at tænke kreativt.”

Theresa Norup Nazarian

Højslettens ledelse har udpeget tre konkrete fokusområder, hvor iPad’en skal i spil: i udarbejdelsen af handleplaner, på beboermøder og når beboerne skal planlægge fridage fra dagtilbuddet. 

Beboerne bruger blandt andet individuelt udarbejdede kommunikationsbøger til iPad med indlagte billeder og tale.

 

Læs også:  Leder Eva Niendam om IKT og dokumentation af den pædagogiske indsats

Reel indflydelse

”Efter beboerne har fået iPad, og er begyndt at tage billeder, kan de i højre grad forholde sig til noget, der ligger uden for nuet”, fortæller Elisabeth.

Apps og iPad giver på denne måde bedre muligheder for reel indflydelse på egen hverdag. Den visuelle guidning gør også nogle beboere i stand til at udføre bestemte opgaver på egen hånd. De er blevet mere selvstændige. Alt sammen noget, der giver selvværd, mener Elisabeth og Theresa.

 

Theresa og Elisabeths 6 fif til IKT-arbejdet: - Husk: Succes skaber motivation! - Giv det tid, det er et procesarbejde - Start i det små for at få erfaring - Skab overskuelighed gennem at sætte delmål for arbejdet- Gør brug af sidemandsoplæring - og uddelegér - Tag en uddannelse

Denne hjemmeside bruger cookies ............................... This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.
Læs mere om cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website.
Accepter
Cookies