Information om træthed efter hjerneskade

Træthed er et usynligt handicap, som ofte følger efter en hjerneskade. Træthed ses også efter andre neurologiske lidelser.

Få informationen som pjece

 

En af de sværeste ting ved træthed efter hjerneskade er, at man er i et konstant dilemma mellem det, man gerne vil, og det man rent faktisk kan.

Trætheden varierer, og det kan være svært for både en selv og andre at forstå, at man den ene dag kan klare meget, og den næste dag ingenting. Omgivelserne kan opfatte det som dovenskab eller mangel på vilje og engagement.

Den biologiske årsag til trætheden er dels den fysiologisk forandrede funktion i hjernen, dels at det ”koster” mere energi at udføre helt almindelige aktiviteter.
Lidt enkelt kan man sige, at hjernecellerne skal arbejde hårdere og længere. Det kan skyldes, at forbindelserne mellem nervecellerne i hjernen fungerer dårligere, eller at cellerne i nogle områder i hjernen ikke længere fungerer.

Træthed er knyttet til forskellige lidelser f.eks.:

  • apopleksi
  • traumatisk hjerneskade
  • sclerose
  • Parkinsons sygdom
  • postcommotionelt syndrom

Trætheden kan både vise sig som en mental træthed, hvor man fx føler sig ”træt i hovedet” og som en fysisk udmattelse, fx ”tung i kroppen”.
Træthed efter hjerneskade adskiller sig fra almindelig træthed. Omfanget af trætheden er langt større. Trætheden har også langt større betydning for ens aktivitets- og funktionsniveau.

Træthed kan ikke måles eller testes objektivt, derfor er den svær at dokumentere. Den bliver et usynligt handicap. Og det gør trætheden ekstra vanskelig at håndtere. Der er risiko for at du kommer til at overbelaste dig selv. 

Trætheden har indvirkning på alle områder af livet, og kan forstærke eller forværre de øvrige vanskeligheder.

Når trætheden mestres bedre, kan der opstå en positiv udvikling med mindre træthed, færre smerter og forbedrede kognitive evner. Det bliver lettere at fokusere tankerne, få øget overblik og bedre koncentration.
På Kommunikationscentret arbejder vi med at øge indsigt og mestringsmuligheder.
Det er vigtigt, at den ramte lærer sine træthedstegn at kende, og øver sig i at genkende dem i hverdagen. Så bliver det nemmere at reagere på dem. Fx ved at holde pauser og dele opgaver op i mindre enheder.
Vi arbejder også med at indlære konkrete metoder som fx meditation og afspænding, som kan gøre det lettere at håndtere trætheden i hverdagen.
Vi tilrettelægger både individuelle forløb og gruppeforløb.

Denne hjemmeside bruger cookies ............................... This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies.
Læs mere om cookies på siden fortrolighedspolitik. Jeg accepterer cookies fra dette website.
Accepter
Cookies